Van Greifswald een stukje over de Oostzee (of: Greifswalder Bodden) en toen een krappe vaargeul in richting Stettiner Haf en afgemeerd in Wolgast.
Op zee zijn we een bouwwerk tegengekomen dat er van af een afstand uitziet als een Oostduits verdedigingswerk maar een plek is waar kabels bij elkaar komen. Dat zal ongetwijfeld waar zijn maar ik denk dat ik met een restant van een Oostduits verdedigingswerk niet erg veel naast de waarheid zit!
Meestal leggen we aan, gaan dan een stukje wandelen om te kijken of de omgeving aanleiding genoeg biedt om nog een nachtje extra bij te boeken bij de havenmeester. In het geval van Wolgast is het een duidelijke "nee"
Alles wat er is, is gefotografeerd en we zijn er klaar mee 😯.
Om 8.30 uur vertrokken en over de Peenestrom de kant van Stettin op. De Peenestrom is een schitterend stuk water te vergelijken qua omvang met de Grevelingen. Hier moet je ook goed tussen de boeien blijven anders zit je vast.
Het laatste stuk naar de brug die toegang geeft tot de Stettiner Haf is echt heel ondiep en we vermoeden dat we het niet gaan redden qua diepgang. Dat bleek mee te vallen en keurig op tijd zijn we bij de brug...
Een uur te laat draait de brug uiteindelijk toch. Toen we hem aan de telefoon krijgen klonk de brugwachter wat moedeloos en Derk hoorde hem zuchten. Waarschijnlijk hadden alle wachtende schepen ook al gebeld 😈.
Na de brug de restanten van de oude hefbrug. Je kon er net tussendoor varen. De restanten lagen nog onder water.
Over de marifoon wordt gewaarschuwd voor onweer en stormvlagen van 8 Bft. We besluiten maar een haven op te zoeken maar kunnen blijkbaar pas na 3 havens naar binnen. De havens zijn te ondiep òf verlangen een hekboei en daar doen we niet aan, want dan kunnen we niet van boord afkomen.
Inmiddels is het onweer losgebarsten en de windkracht 8 is er inderdaad. Woest blaffend gaat Puck het onweer te lijf en wij wachten af terwijl we Ueckermünde naderen.
Gaaf verhaal...en wat kun je toch leuk en goed schrijven....
BeantwoordenVerwijderen